سیاه مشق های ما

وب نوشت های احمد مسرت

سیاه مشق های ما

وب نوشت های احمد مسرت

آئین و نمایش ( به بهانه برگزاری اولین جشنواره آئینی بیله سوار)

 

مقدمه :

قدر مسلم باید اذعان داشت که در ایران باستان و نواحی مختلف آن ( از جمله آذربایجان )، آئینها و مراسم ویژه ایی در مناسبتهای گونا گون اجرا می شده و با کمال تاسف بسیاری از آنها منسوخ شده اند و یادر نقاط دور افتاده به صورت محدود اجرا می شوند .این امر ضروری می نماید که با تعریف آئین و شناخت انواع آن ، نگرشی دقیق و دوباره به این مقوله انداخته و در راستای احیای آن گام برداشته و کوشا باشیم . باشد که با تدبر در آئین های سنتی و مراسم بومی و شناختن وشناساندن آن ، در گشودن معبر برای تفکر نسل حال و آینده ، سهیم باشیم .

آئین چیست ؟ .....

منوچهر اکبرلو ، منتقد و مدرس دانشگاه در تعریف آئین چنین می گوید :

آئین ، شکلی از معرفت است .اسطوره و آئین ، تجسم دریافت یک قوم از جهان است و نیز می کوشد " انسان و رابطه " اورابا جهان تعریف کند .

آئین ، یک روش تعلیم است .اجرای آئین ، وسیله ای برای انتقال دانش و سنن  یک  قوم به نسلهای بعدی است

 آئین ،برای مهار کردن هر چه بدی وبلاست  از نیروهای فراطبیعی بهره میگیرد

آئین ، نیروهای فراطبیعی را تقدیس کرده و سپاس می گوید .

آنگونه که " جوزف کمپل " می گوید ، آئینها به سه دسته تقسیم میشوند : آئینهای لذت ، قدرت ، وظیفه ، البته هستند آئینهایی که تر کیبی از این سه دسته اند .

ایران به عنوان بخشی از تمدن کهن بشری ، سرشار از آئین هاست .

آئین ونمایش:

آئینها در بسیاری از موارد شالوده نمایشی دارند ، زیرا جملگی آنها ترکیبی هستند که برای " نمایش " به وجود آمده اند.چیزی که باید دیده یا شنیده شود .و با تماشاگرانی حاضر ..تماشاگرانی که بسیاری از ویژگی های مخاطب نمایش " را در خود دارند.مراسم آئینی ، متشکل است از کنشی بسار نمادین و استعاری .

این همه را گفتیم  و اکنون جایی است که باید بگوییم :آئین به شکل مشخص و تعریف شده اش ، جائی در صحنه  تئاترندارد

از آئین می توان اقتباس کرد . می شود از آن الهام گرفت . آئین را می توان دستمایه گرفت .

اما اجرای کامل یک آئین ،هر چند تماشایی و هر چند نمایشی ، اختلاط دو جنس ناهمگون است  و محصول ، هیچ مقوله مشخصی نخواهد شد و نتیجه نخواهد داد.

اجرای مراسم نیایش ، این آئین نوروزی و آن رقص بومی ، نه تنها به نمایش بومی ختم نخواهد شد  بلکه هم آئین هم نمایش را غلط انداز خواهد ساخت .آئین فقط یک منبع اقتباس  است .منبعی غنی و پر مایه ، جز این راه به خطا خواهیم برد .

در ادامه به انواع آئین  در ایران باستان خواهیم پرداخت ..ما راهمراهی کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد